In de afgelopen 30 jaar hebben 2,8 miljoen woningeigenaren een hypotheek met NHG afgesloten. Daarvan ging het in 2,15 miljoen gevallen om de aankoop van een woning. In die tijd hebben we meer dan 1 miljard aan verliesdeclaraties uitgekeerd - het grootste deel in de jaren van de kredietcrisis.
Nu hebben we te maken met nieuwe uitdagingen. Een niet uitputtende opsomming:
- woningschaarste;
- het achterblijven van de woningbouw;
- hoge huizenprijzen;
- starters die moeite hebben toe te treden;
- hoge hypotheekrente, inflatie en hoge energielasten;
- verduurzaming en klimaateisen.
Ook de woningfinancieringsmarkt zal moeten meebewegen met de eisen van de tijd.
Meebewegen
Op 9 november staat ons jubileumevent in het teken van Hypotheek in Beweging. Samen met de markt willen we gaan verkennen wat dat betekent, ook voor de woningfinanciering van de toekomst. Is het afsluiten van een hypotheek die 30 jaar loopt met elke maand hetzelfde bedrag nog van deze tijd? Een hypotheek die niet meebeweegt met de veranderingen in iemands leven? Kunnen we consumenten beter helpen? Kunnen we nog beter voorkomen dat consumenten financiële problemen krijgen?
Ik moest laatst iets regelen met betrekking tot een hypotheek en het viel me op dat er weinig is veranderd in de afgelopen jaren. Voor mij was het een bevestiging dat verbetering mogelijk en nodig is.
Een hypotheek van de toekomst, welke beelden roept dat bij jou op? Ik denk aan andere woningen en andere consumentbehoeften. En ook aan veranderde dienstverlening met producten die wonen, pensioen en zorg combineren. Of financiering vanuit communities en veranderingen van spelers.
Acceptatieproces
Er liggen zowel voor en tijdens het acceptatieproces als bij de looptijd van een hypotheek veel mogelijkheden om dat dichterbij te brengen. Denk alleen al aan het gebruikmaken van data-inzichten en technologie. Daardoor kunnen consumenten direct weten wat ze kunnen doen. Tegelijkertijd kunnen wij dan beter voorspellen wat het betaalgedrag is van een consument en welke risico’s daarbij horen.
Kortom, meer oplossingen op maat. De huidige digitale consument is daar al steeds meer op ingesteld en verwacht het ook. Het zijn relevante pluspunten als een hypotheek in de toekomst consumenten meer regie geeft door een groter financieel inzicht en handelingsperspectief én zorgt voor minder financiële stress en minder/geen betalingsproblemen.
Flexibele hypotheek
Een eerste stap zou een flexibele hypotheek kunnen zijn. Een hypotheek die perfect meebeweegt met de levens van consumenten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zul je misschien denken. Wij zien het als richtpunt voor verbeteringen van de woonfinancieringsmarkt. Op weg naar de hypotheek (of eigenlijk woningfinanciering) van de toekomst, die beter is voor consumenten. Op 9 november gebruiken we onze jubileumbijeenkomst om samen met onze partners in de woningmarkt die toekomst met elkaar te verkennen. We zullen bespreken hoe zo’n hypotheek van de toekomst eruit kan zien. Daar ligt een uitdaging voor iedereen.
Samen met de markt willen we vernieuwen en verbeteren voor consumenten, discussies opstarten en taboes doorbreken, verbindingen zoeken en aangaan, zaken agenderen en aanjagen. Als NHG gaan we ook de komende jaren voor een duurzaam en betaalbaar thuis waar je kunt gaan en blijven wonen, ook als het tegenzit. Waar denk jij aan bij een hypotheek in beweging? Samen zorgen we voor een betere woontoekomst voor consumenten.