De hypotheekmarkt volgens Roel Littooij (John P. de Wit)

11 maart 2016 Leestijd ± 2minuten
De hypotheekmarkt volgens Roel Littooij (John P. de Wit)

Snelheid en lead generation zijn niet aan assurantiebureau John P. de Wit besteed. Het draait er om informatievoorziening en duurzame relaties. Adviseur Roel Littooij kent het klappen van de zweep en vertelt over het reilen en zeilen van het adviseurswezen in zijn regio.

Hoe zou u uw klantenkring omschrijven?
“We zijn gevestigd op Goeree-Overflakkee. Onze gemeente is erg traditioneel en loyaal. Die loyaliteit heeft er mede voor gezorgd dat we wat minder van de crisis te lijden hebben gehad dan de meeste andere regio’s. Het religieuze aspect reikt soms ook erg ver. Ik heb klanten gehad die bewust afzien van bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering. Onze klantenkring is dus wat conservatiever, maar ook loyaler en minder individualistisch dan in regio’s als Rotterdam en Den Haag, waar ik vroeger ook heb gewerkt.”

Wat verstaat u onder goed advies?
“Ik denk dat het belangrijk is dat je begrip hebt voor de overwegingen van de klant en hem in staat stelt afgewogen keuzes te maken. Wanneer de klant aangeeft die overlijdensrisicoverzekering niet te willen, wordt het aantal geldverstrekkers beperkt tot één en worden de maandlasten hoger. Kan de klant dat nu opbrengen? En in de toekomst, als er wellicht kinderen komen? Kan hij dezelfde auto blijven rijden, dezelfde hobby’s uitoefenen? Zo kom je uiteindelijk tot de essentie van wat mijns inziens goed advies is: een financieel plan dat het beste bij die klant past. Nu en in de toekomst.”

Als u minister van Financiën was, wat zou u dan veranderen?
“Ik geloof niet in de manier waarop consumenten nu geld lenen. Dat is nu gebaseerd op basis van onder meer het inkomen. Maar de levensstandaard en het uitgavenpatroon zijn daarbij buiten beschouwing gelaten. Er zijn mensen die prima kunnen rondkomen van 2000 euro per maand, terwijl anderen met 3000 euro op een houtje moeten bijten. We zouden moeten kijken wat er aan het einde van de maand onderaan de streep overblijft. Het huidige toetsingsbeleid noem ik ronduit naïef.”


Lees ook
“Dit traject verliep briljant”

“Dit traject verliep briljant”

Toen Ellen Postma en haar partner een nieuwe hypotheek zochten, vroegen ze Niels Greven van MEDIOR financieel advies uit Groningen om raad. Hoe hebben beide partijen het traject ervaren?

Van hypotheekadvies naar totaaloplossing voor scheiding

Van hypotheekadvies naar totaaloplossing voor scheiding

Na een scheiding of relatiebeëindiging volgt een lastige en onzekere periode. Het laatste waar mensen op zitten te wachten is administratieve rompslomp, onder andere rondom de gezamenlijke hypotheek. “Een hypotheektraject moet geen geïsoleerd traject zijn, maar geïntegreerd worden met alle aspecten die bij een scheiding komen kijken”, menen oprichter Sander de Loo en algemeen directeur Markward van der Mieden van Zorgeloosch. “We trekken onze functie breder dan louter het geven van hypotheekadvies.”

Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

MUNT Hypotheken doet er alles aan om het beste proces van Nederland te hebben. Niet voor niets werd het bedrijf voor het tweede jaar op rij door vakgenoten verkozen tot beste hypotheekverstrekker van het jaar. Maar, bij een organisatie met 35.000 klanten, zijn er soms ook wel eens mensen die ontevreden zijn. Zij komen terecht bij Martine van der Horst. Hoe gaat MUNT Hypotheken om met klachten?

“Met teveel transparantie maak je de consument bang”
Dilemma

“Met teveel transparantie maak je de consument bang”

Online of face-to-face zakendoen? Hypotheekmarkt zo transparant mogelijk houden of juist niet? In de rubriek Dilemma is kiezen verplicht. In deze editie Carol Sjamaar, één van de teamleiders van het renteaanbodteam bij Flexfront.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.