De doe-het-zelf-hypotheek: wel of niet aan te raden?

11 mei 2017 Leestijd ± 3minuten
De doe-het-zelf-hypotheek: wel of niet aan te raden?

Zelf online je hypotheek regelen tegen een aantrekkelijk tarief bespaart consumenten de kosten van een hypotheekadviseur. Maar, kun je consumenten wel opzadelen met zo’n traject? Wanneer is een persoonlijk hypotheekadvies nodig en wanneer kan de consument het wel online? Chris Oosterling is salesmanager van Hypotheek24.nl, waar je hypotheken zelf online kunt afsluiten, en Tony de Jong is financieel adviseur bij HypotheekCompany Zaanstad.

Zelf een hypotheek regelen is logischerwijs goedkoper dan advies inwinnen van een adviseur. “Een groot voordeel van een doe-het-zelf-hypotheek”, aldus Oosterling. Naast kostenbesparing kunnen klanten de documenten invullen en aanleveren bij de bemiddelaar wanneer zij het willen: het proces gaat dus ook zo snel of langzaam als de klant wil. “En door de persoonlijke begeleiding van onze medewerkers en de online tool staan ze er nooit alleen voor.” Over de vraag of het voor onervaren klanten niet veel tijd kost, is Oosterling duidelijk: “Documenten aanleveren moet zowel bij een adviseur als een bemiddelaar. Wij hebben het voor onze klanten eenvoudig gemaakt via een strak en geautomatiseerd proces. Dit bespaart tijd. Bovendien zijn binnen 24 uur alle aangeleverde documenten gecheckt.”

Service
“We hebben veel contact met onze klanten via de telefoon, WhatsApp, chat of mail”, aldus Oosterling. Dit past natuurlijk in de bredere context van de digitalisering van de samenleving. “Zeker de jongere generatie is het gewend om online hun zaken te regelen, maar we zien eigenlijk alle leeftijdsgroepen terug. Er zal altijd behoefte blijven aan face-to-face advies, maar de doe-het-zelf-hypotheek wint zeker aan populariteit. Met name voor klanten in relatief eenvoudige situaties, zoals starters of oversluiters met een aflossingsvrije hypotheek, is het een heel goede optie.”

Niet voor iedereen
Oosterling voegt toe dat (nog) niet alle situaties geschikt zijn voor een execution only-hypotheek. “Klanten die zich in een complexe situatie bevinden of onzeker zijn, adviseren we om advies te zoeken. Hieronder vallen bijvoorbeeld zelfstandigen met meerdere bv’s, klanten met meerdere onderpanden of mensen die hun spaarhypotheek willen oversluiten/meeverhuizen. De kans is dan ook reëel dat wij dit op termijn ook gaan aanbieden.”

Face-to-face contact
Financieel adviseur Tony de Jong  pleit voor face-to-face advies, hoewel hij geen problemen heeft met het bestaan van execution only-hypotheken: “In elke sector is er ruimte voor een niche. Mijn ervaring is dat mensen het gehele hypotheekproces graag uit handen geven en persoonlijk advies willen. Maar hier is ook een markt voor. Er zijn altijd mensen die het leuk vinden een hypotheek zelf te regelen en daar echt gemotiveerd voor zijn.” De Jong zelf gaat bij mensen thuis langs: “Na twee minuten weet je of er een klik is of niet. Dit face-to-face contact is essentieel. Ik geloof niet in webcamadvies; daarmee kun je geen band opbouwen met je klant. En ik heb vrijwel nooit klanten die het prijskaartje voor het advies inclusief de persoonlijke service als een probleem ervaren.”

Aan de andere kant kiest ook HypotheekCompany voor communicatie via kanalen als WhatsApp. “We krijgen juist heel veel dossierstukken via WhatsApp binnen. Bovendien bieden we klanten een digitaal platform voor het uploaden en aanleveren van de stukken. De gehele automatiseringsslag die onze branche maakt, omarmen wij volledig. Elke tijdwinst in het proces is er één. Wij zitten graag met mensen aan tafel, bij ons op kantoor en bij hen thuis. Maar wat we digitaal kunnen doen zullen we niet nalaten.”

Het belang van advies
“Het afsluiten van een hypotheek is voor de meeste mensen zonder kennis en ervaring abracadabra. Zonder goed advies en bewustzijn van de consequenties van verschillende hypotheken, kiezen mensen vaak voor simpelweg de goedkoopste optie”, meent De Jong. “Zeker met de huidige lage rentes, zeggen klanten snel ‘zet maar tien jaar vast’. Dan houden ze veel te weinig rekening met hun toekomstplannen en de gevolgen mochten dingen onverwacht anders lopen. Daarbij is een adviseur van onmisbare waarde. Wij zijn zelfs verplicht mensen in te lichten over zaken als arbeidsongeschiktheid en overlijden. De nazorg is dan ook een belangrijk onderdeel van een adviestraject.”

 


Lees ook
De hypotheekmarkt in Nederland bezien door buitenlandse ogen
Over de grens

De hypotheekmarkt in Nederland bezien door buitenlandse ogen

De afgelopen weken hebben we in de serie Over de grens de hypotheekmarkt in andere landen belicht. In de laatste aflevering bekijken we de Nederlandse hypotheekmarkt, maar dan vanuit buitenlands perspectief, bezien door de ogen van Engelse analisten.

Clicks of bricks?
Dilemma

Clicks of bricks?

Alleen online hypotheekadvies? Maar klanten willen graag een adviseur van vlees en bloed! Dan alleen fysieke winkels? Dan sluit je niet aan bij de trend dat klanten al veel zelf online willen uitzoeken. Voor dit dilemma staan hypotheekadviseurs. Ieder met zijn plussen en minnen. Hoe ziet de toekomst van het hypotheekadvies eruit? Dit bespreken we met Twan Cats van De Hypotheker en Chris Oosterling van Hypotheek24.

Bart de Nie, SEH: “Hypotheekadviseur gaat juist meer toegevoegde waarde bieden”
Opinie

Bart de Nie, SEH: “Hypotheekadviseur gaat juist meer toegevoegde waarde bieden”

Spraken we twee weken geleden met Evert Creemers van NVHP, deze keer is het de beurt aan Bart de Nie, directeur van Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH). In zijn ogen is het keurmerk ‘Erkend Financieel Adviseur’ een uitstekende manier om de adviseur up-to-date te houden en vormt het een welkome aanvulling op de wettelijke diploma’s. Ten aanzien van execution only is hij heel stellig: ”Mijn verwachting is dat de hypotheekadviseur juist méér toegevoegde waarde gaat bieden binnen het hele aanvraagproces.”

Cas Verhage, Nh1816: “Voor financieel adviseurs is een mooie toekomst weggelegd”
Opinie

Cas Verhage, Nh1816: “Voor financieel adviseurs is een mooie toekomst weggelegd”

Nh1816 heeft zich de laatste decennia ontwikkeld tot dé adviseursverzekeraar van Nederland. De structurele focus op financieel adviseurs waarmee een match is, particuliere schadeproducten en de Nederlandse markt werpen zijn vruchten af. Het ‘doe maar gewoon’ van een zekere concurrent brengt de verzekeraar al ruim twee eeuwen in de praktijk. Met succes tot gevolg.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.