Het is weer de tijd van het jaar dat klanten op zoek gaan naar de juiste zorgverzekering voor 2023. En die worden er niet goedkoper op, net als de boodschappen en energie. Als adviseur is het dan een kunst om de klant op de bescherming van het inkomen te wijzen.
Aan tafel reageert de klant verbaasd: “Oh ja, dat is ook nog iets om rekening mee te houden”. Iedereen is bezig met het hoera-moment rondom de koop van een huis, maar vaak wordt vergeten dat je verantwoordelijk bent voor de verplichting die je aangaat. Niet alleen de verplichting naar de geldverstrekker, maar ook naar jezelf, partner en eventueel kinderen. Wat als je om welke reden dan ook je maandlasten niet kan betalen?
Eens per jaar kijken we naar onze zorgverzekering. We willen goed verzekerd zijn tegen eventuele kosten die onverwachts op ons pad komen. Het is een soort jaarlijkse apk, waarbij je kijkt of je zorgverzekering nog wel bij je past.
Dit doen we niet bij de bescherming van inkomen. Sterker nog, de meeste consumenten hebben er niet eens aan gedacht voordat ze een huis kopen. En dan zitten ze ineens bij een hypotheekadviseur aan tafel om ook te kijken naar overlijdensrisico- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. In adviesgesprekken komt het talloze keren voor dat klanten aangeven er nooit echt bij stil te hebben gestaan. Gek eigenlijk, want een huursituatie moet eigenlijk niet veel anders beoordeeld worden dan een koopsituatie.
Pas bij een volgend moment aan tafel bij een hypotheekadviseur, in het geval van een volgende woning of die langgekoesterde verbouwing, krijgt de klant zijn/haar apk op de overlijdensrisico- of arbeidsongeschiktheidsverzekering pas weer. In de praktijk zie je vaak dat er ondertussen veel is gewijzigd: een nieuwe baan, gezinsuitbreiding, één van de twee is minder gaan werken. Dan is die verzekering toch echt aan een update toe.
Hypotheken en verzekeringen zijn geen sexy producten. Consumenten zien ze eerder als een last. Het kost ze maandelijks geld. Maar op het moment dat ze iets onverwachts overkomt, zijn ze blij dat ze goed advies hebben ingewonnen. Je klanten tussentijds wijzen op deze belangrijke verzekeringen kan dus nooit kwaad.