Cas Verhage, Nh1816: “Voor financieel adviseurs is een mooie toekomst weggelegd”

11 oktober 2017 Leestijd ± 4minuten
Cas Verhage, Nh1816: “Voor financieel adviseurs is een mooie toekomst weggelegd”

Nh1816 heeft zich de laatste decennia ontwikkeld tot dé adviseursverzekeraar van Nederland. De structurele focus op financieel adviseurs waarmee een match is, particuliere schadeproducten en de Nederlandse markt werpen zijn vruchten af. Het ‘doe maar gewoon’ van een zekere concurrent brengt de verzekeraar al ruim twee eeuwen in de praktijk. Met succes tot gevolg.

Verzekeraar Nh1816 groeit ieder jaar met zo’n 10 procent. Autonoom. In 1999, toen de huidige commercieel directeur Cas Verhage aan boord kwam, groeide het bedrijf van 30 naar 33 miljoen euro omzet. Vandaag de dag groeit het bedrijf van 300 miljoen naar 330 miljoen euro. De groei komt mede door de samenwerking met kwalitatief goede financieel adviseurs, die ook particuliere schadeverzekeringen doornemen met hun hypotheekklanten. “Financieel adviseurs sturen veel aanvragen door. Voor hen is het een mogelijkheid om hun dienstverlening te verbreden”, zegt commercieel directeur Cas Verhage.

Private label
Sinds de start van het bedrijf focust Nh1816 zich op financieel adviseurs. Bovendien werkt de verzekeraar niet in volmacht, maar enkel provinciaal. “Volmacht is voor ons te duur. In de administratieve verwerking zit veel ‘waste’. We vinden het een achterhaald systeem voor particuliere schade.” Veel financieel advieskantoren maken overigens gebruik van private labeling van Nh1816. “Technisch is het dan onze polis, maar wij vinden het prima als het de naam van de adviseur draagt. Op die manier kan de adviseur ook iets bieden wat een internetpartij niet kan bieden.”

Tegelijkertijd is de verzekeraar prima ontsloten via internet. Via de app die Nh1816 heeft ontwikkeld, kunnen de klanten van adviseurs ook ’s avonds bij hun verzekeraar terecht. “Is de schade gemeld via de app? Dan zit hij direct in de financiële processen. Dat is efficiënt en wel zo handig, zowel voor de klant als de adviseur.” De ‘achterkant’ van de systemen is eenduidig en stabiel, omdat Nh1816 in twee eeuwen nog nooit een overname heeft gedaan. “En dat zijn we ook niet van plan, net zomin als we van plan zijn om ons te laten overnemen. Dat gaat gewoon niet gebeuren. We zijn op het saaie af; bij ons weet je precies wat je krijgt en wat er gaat gebeuren.”

Gezocht: adviseur die ook écht adviseert
Zo’n 600 financieel adviseurs zijn aangesloten bij de verzekeraar, zo’n tien procent van de markt. Verhage verwacht dat dit aantal nog zal groeien, maar is wel kritisch. “We willen wel groeien in aantal aangesloten adviseurs, maar alleen als we elkaar begrijpen. In gesprekken met adviseurs onderzoeken we dat. Is er een match? Dan gaan we samen verder. Maar dat is niet altijd het geval.” Verhage vindt het belangrijk dat adviseurs ook echt adviseren. Maar misschien nog belangrijker: als een financieel advieskantoor erg transactiegericht is, ontstaat er geen samenwerking. “Wij vinden het belangrijk dat een adviseur ook staat voor de nazorg, die er altijd is. Wanneer zij een klant ons telefoonnummer geven wanneer hij nog vragen heeft, past ons dat minder goed.”

“Verzekeringen zijn een low interest product. De adviseurs waarmee wij werken kennen de klant én de verzekeringsmaatschappijen. Financieel adviseurs zijn de ogen en oren van de maatschappij. Zowel voor ons als voor de klant. Het is een fantastisch model, dat werkt voor alle partijen.” Zo zijn financieel adviseurs erg blij met Nh1816, blijkt uit jaarlijks onderzoek. Maar ook de consument is volgens Verhage zeer tevreden (NPS 60). Gemiddeld staan particulieren zeven jaar in de boeken bij de ‘Noordhollandsche’, tegenover nog geen twaalf maanden bij internetverzekeraars. “Dat zegt wel iets natuurlijk. De tevredenheid van de consument stemt ons uiteraard ook weer zeer tevreden.”

Gelijke monniken, gelijke kappen
Verhage is overigens ook van mening dat in Den Haag te veel wetgeving wordt bedacht die adviseurs in de wielen rijdt. Hij maakt zich daar ook sterk voor. “Ik ben van ‘gelijke monniken, gelijke kappen’. Voor financieel adviseurs gelden soms andere regels dan voor andere aanbieders. Dat vind ik niet kloppen.” Tegelijkertijd is Verhage van mening dat adviseurs wel met de tijd mee moeten gaan. “Communicatie gaat tegenwoordig echt digitaal en niet via de postbode.” Qua online positionering helpt Nh1816 de aangesloten adviseurs ook, bijvoorbeeld met social media-trainingen.

Zitten er eigenlijk ook risico’s aan die focus op onafhankelijk adviseurs? “Niemand weet precies hoe de markt zich ontwikkelt. De Uber of Airbnb van de verzekeringsmarkt kan natuurlijk ineens opstaan. En uiteraard verandert de schademarkt – denk alleen al aan de zelfrijdende auto’s die hun intrede gaan doen. Dat kun je als risico zien, maar misschien is het wel een kans, die we kunnen pakken. Toen wij 201 jaar geleden werden opgericht bestonden alleen paard en wagen nog. We hebben al heel wat veranderingen meegemaakt en overleefd. Wij zorgen er altijd voor de we lean en mean blijven. Daardoor kunnen we eerder bewegen dan onze concullega’s wanneer we moeten reageren op de markt. Dat is sowieso een voordeel van niet te log zijn als organisatie.”

Doe maar gewoon
Nh1816 gold tot voor kort als een kleine speler. Dat is door de structurele snelle groei, waar de focus op adviseurs zeker debet aan is geweest, echter al lang niet meer het geval. En mede als gevolg van verschillende overnames (afgelopen tijd nam ASR bijvoorbeeld Generali over en NN Delta Lloyd) klimt Nh1816 op de omzetranglijst van verzekeraars. Dat betekent overigens niet dat men bij de verzekeraar uit Oudkarspel naast de schoenen gaat lopen. “We zeggen altijd: ‘doe maar gewoon’. Maar we hoeven ook niet te ontkennen dat we blijkbaar iets goed doen. De komende tien jaar verwachten we te verdubbelen. Misschien werken we dan wel met 800 of 900 adviseurs. Ik denk dat voor financieel adviseurs sowieso nog een mooie toekomst is weggelegd.”


Lees ook
Clicks of bricks?
Dilemma

Clicks of bricks?

Alleen online hypotheekadvies? Maar klanten willen graag een adviseur van vlees en bloed! Dan alleen fysieke winkels? Dan sluit je niet aan bij de trend dat klanten al veel zelf online willen uitzoeken. Voor dit dilemma staan hypotheekadviseurs. Ieder met zijn plussen en minnen. Hoe ziet de toekomst van het hypotheekadvies eruit? Dit bespreken we met Twan Cats van De Hypotheker en Chris Oosterling van Hypotheek24.

Alom kritiek op Consumentenbond: belangenbehartiger hecht weinig waarde aan advies
Opinie

Alom kritiek op Consumentenbond: belangenbehartiger hecht weinig waarde aan advies

De Consumentenbond heeft alom verbazing gewekt met haar kritiek op ‘hoge’ advieskosten voor huizenbezitters die wijzigingen laten aanbrengen in een hypotheek. De belangenvereniging wordt bestempeld als kortzichtig, onverstandig en hypocriet. De Consumentenbond vindt het verkeerd dat hypotheekverstrekkers consumenten voor ‘elk wissewasje naar een dure adviseur’ sturen. Hypotheekklanten, beweerde de directeur van de bond, worden gezien als ‘melkkoe’. 

Beleggen in een studentenwoning: wel of geen aanrader?
Opinie

Beleggen in een studentenwoning: wel of geen aanrader?

Het studiejaar is weer begonnen, met zoals gewoonlijk een enorm tekort aan studentenhuisvesting, vooral in de grote steden. De huurprijzen lopen hoog op. Een goed alternatief kan zijn om als ouder een woning te kopen waarin je zoon of dochter en eventuele andere huisgenoten een kamer kunnen huren. “Vooral als je zelf wat kapitaal achter de hand hebt, is dat zeker het overwegen waard”, vindt financieel planner Ramón Wernsen.

“Adviseer op basis van netto besteedbaar inkomen”
Opinie

“Adviseer op basis van netto besteedbaar inkomen”

Financieel adviseurs hebben steeds nieuwe vaardigheden nodig om van toegevoegde waarde te zijn voor hun klanten. Edwin Deijs, directeur van opleider Hoffelijk, vertelt over de benodigde vaardigheden voor zowel ervaren adviseurs als instromende talenten. “Advies uitsluitend op basis van de gedragscode is per definitie niet passend.” Lees ook de interviews met Jeanette Hadderingh van NIBE-SVV en Ewald Bary van Lindenhaeghe.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.