Momenteel wordt bij één op de drie adviesgesprekken al gebruik gemaakt van brondata, vertelt Cuijten. “Sommige adviseurs hebben koudwatervrees of kijken de kat uit de boom totdat de kinderziektes weg zijn. Dat is begrijpelijk - maar de kinderziektes zijn er inmiddels wel uit. Vernieuwing en het aanpassen van de werkwijze is altijd lastig, daar moeten mensen aan wennen. Degenen die overstag zijn, merken de voordelen. Ze kunnen veel beter voorbereid het adviesgesprek in.”
De applicatie waarmee de Hypotheker werkt, haalt de volgende data op:
- Mijn Overheid (persoonsgegevens uit BRP zoals NAW, kadastergegevens)
- Belastingdienst (inkomen, samenstelling huishouden, bezitting, schulden)
- UWV (inkomen, dienstverband)
- MijnPensioenOverzicht (pensioeninformatie)
- DUO (opleidingen en studieschuld)
- IDIN (online identificatie ter vervanging van kopie legitimatiebewijs)
“De klant levert deze zelf aan door de app toestemming te geven om deze gegevens op te halen. Dat gebeurt door in te loggen met DigiD”, legt Cuijten uit. “Het is relatief simpel en scheelt de klant heel wat zoek- en speurwerk naar de juiste documenten. Het systeem neemt vervolgens de informatie over, dus dat scheelt de adviseur en zijn of haar assistent een hoop overtikken. De kans op fouten wordt ook minder, dus bij de geldverstrekker haal je vaker first time right.”
Standaard
Er zijn verschillende applicaties op de markt, waaronder Veilig Ophalen, iWize en Ockto. Met die laatste werkt De Hypotheker. “Binnen een jaar zal bij ons driekwart van de trajecten met brondata werken. Dat wordt de standaard. Natuurlijk is iedereen bij ons welkom, dus ook degenen die liever niet met zo’n app willen werken, zoals senioren die zich niet altijd comfortabel voelen bij deze digitaliseringsslag. Voor hen blijft het bestaande traject bestaan.”
Cuijten noemt De Hypotheker een trendsetter op het gebied van brondata. “We hebben een goed jaar geleden ‘bronontsluiting, tenzij..’ geïntegreerd in onze processen, waardoor het gebruik van brondata binnen de markt een vlucht neemt. We hebben nu tienduizenden aanvragen verwerkt en de ervaringen worden steeds beter. De komende tijd trainen we meer adviseurs - er komt een omslag aan.”
Aanvullende stukken
Toch moeten klanten feitelijk altijd additionele informatie aanleveren. “Vanuit de geldverstrekker en voor het advies zijn nu altijd nog aanvullende stukken nodig. Maar het is al mogelijk om papierloos te werken.” Brondata maakt dat grotendeels mogelijk.
Klanten vinden het volgens Cuijten eenvoudig om via een app toestemming te geven voor het ontsluiten van brondata. Toch zien klanten graag nog aanpassingen: “Ze willen bijvoorbeeld de DigiD-app kunnen gebruiken. Daar zijn we nu mee bezig.” Een ander klantverzoek is het eenmalig inloggen met DigiD om álle bronnen te ontsluiten. “In verband met veiligheidseisen is dat niet mogelijk; de klant moet per instantie toestemming geven voor het ophalen van data. Zo blijft de klant in controle over de data die wordt verstrekt.”
Verbetering
Ook zelf ziet Cuijten nog punten die voor verbetering vatbaar zijn. “Het zou mooi zijn als er meer gebruik kan worden gemaakt van de informatie uit de bronnen én ik zou graag meer bronnen toegevoegd willen zien.” Op zijn wensenlijstje staan onder meer het BKR en de aangifte inkomstenbelasting.
“Op dit moment zijn wij hard bezig om - samen met verschillende partijen - te kijken hoe we bronontsluiting leidend kunnen laten zijn. Zo is er recentelijk een convenant getekend met 60 andere partijen uit de hypotheeksector om brondata sneller een prominentere rol te geven.”
Zou Cuijten zelfstandig adviseurs ook aanraden om met brondata te gaan werken? “Zonder twijfel”, zegt hij. “Puur in de oriëntatiefase haal je een tijdswinst van dertig procent - en ook bij het bemiddelen valt aardige tijdwinst te halen.”