Bijzonder beheer: meer dan alleen een betalingsprobleem oplossen

“Ik vind dat ik het mooiste vak van de wereld heb”
25 januari 2022 Leestijd ± 3minuten
Bijzonder beheer: meer dan alleen een betalingsprobleem oplossen

Wat is het verhaal achter een gemiste betalingstermijn? Dat is de vraag waar Ramona Haaring achter probeert te komen. Haaring werkt als senior relatiebeheerder bij de afdeling Bijzonder Beheer van MUNT Hypotheken. 

Met bijna een decennium aan ervaring in Bijzonder Beheer weet Haaring precies wat er aan de hand is wanneer er een probleem op haar bureau belandt. ‘’Ik heb geleerd dat je verder moet kijken dan alleen de standaard oplossingen als het treffen van een betalingsregeling of het maken van een betaalafspraak. Bij sommige klanten zijn de financiële problemen structureel. Dan is maatwerk nodig om de problemen echt op te lossen.”

Wat houdt je werk in? 

“Ik ben binnen Bijzonder Beheer hét aanspreekpunt voor de klant. Ik neem telefonisch contact op met hen om te beoordelen wat er precies aan de hand is en om te bepalen wat de beste oplossing is. Het kan zijn dat er sprake is van een betalingsachterstand van een maand die gemakkelijk op te lossen is, of een betalingsachterstand van meerdere maanden waarbij er meer maatwerk nodig is om de situatie op te lossen. Ik probeer maatwerk te leveren en doe veel moeite om woningbehoud voor mijn klant te realiseren.”

Wat is de grootste uitdaging binnen Bijzonder Beheer?

“Vaak is er meer aan de hand dan alleen een gemiste betaling. De grootste uitdaging is dan te achterhalen waarmee we de klant het beste kunnen helpen”.

Een klant moet uiteindelijk toch gewoon betalen? 

“De hypotheektermijn moet betaald worden, maar de focus ligt hierbij niet alleen op de gemiste termijn. We kijken met een bredere visie naar de betalingsachterstand en welke oorzaak daar achter zit. Een klant kan bijvoorbeeld grotere financiële problemen hebben. Een budgetcoach kan dan een uitkomst bieden. Of een klant kan opeens werkloos zijn en moeite hebben met het vinden van een nieuwe baan. In zo’n geval kan een jobcoach misschien helpen. Ons doel is altijd om de (financiële) problemen structureel op te lossen, zodat we woningbehoud van onze klant kunnen realiseren.”

Heeft corona veel invloed gehad op met wie jullie praten? 

“Veel mensen zijn geraakt door de crisis. De spaarbuffers zijn op en de inkomsten minder. Dit is niet alleen het geval bij horeca-ondernemers of kappers. Vele branches en beroepsgroepen zijn geraakt door deze crisis. We hebben onze klanten de mogelijkheden aangeboden om de hypotheektermijn enkele maanden op te schorten, dit heeft gelukkig veel van onze klanten geholpen deze lastige periode te overbruggen.”

Wat is je het mooiste aan je werk? 

“Ik zeg zelf vaak dat ik het mooiste vak van de wereld heb. Bij Bijzonder Beheer helpen we mensen om hun financiële zelfredzaamheid te vergroten zodat ze in ieder geval geen stress meer ervaren van hun financiële problemen. Het blijft een geweldig onderdeel van mijn werk als een klant al zijn (financiële) zaken weer op orde heeft.”

Wat is je wens voor 2022? 

“Het contact tussen de tussenpersonen en Bijzonder Beheer kan nog meer op gang komen. Ik merk dat adviseurs (nog) niet altijd bekend zijn met het feit dat MUNT het Bijzonder Beheer zelf doet. Mijn advies: heb je klanten aan de tafel zitten met financiële problemen, bel ons altijd. We kunnen meer dan tussenpersonen nu misschien denken. We helpen graag mee om de situatie van de klant te verbeteren.”

Meer weten over Bijzonder Beheer? Op donderdag 17 februari 2022 organiseert MUNT Hypotheken een webinar dat helemaal in het teken staat van het beheer van klanten waarbij het financieel even tegen zit. Aanmelden kan hier

MUNT Hypotheken is niet meer weg te denken uit de Nederlandse hypotheekbranche. Wie zijn de mensen achter MUNT? In deze rubriek laten we enkele medewerkers aan het woord. 
 


Lees ook
Preventief Beheer: samen tot een oplossing komen voor woningbehoud

Preventief Beheer: samen tot een oplossing komen voor woningbehoud

MUNT Hypotheken is niet meer weg te denken uit de Nederlandse hypotheekbranche. Wie zijn de werknemers achter MUNT? We laten een aantal bekende en onbekende gezichten aan het woord. Dit keer: Marco Frensch, coördinator Preventief Beheer bij de afdeling Bijzonder Beheer. 

Stater voorspelt: “Aantal transacties neemt af, markt voor oversluitingen droogt op”
De Koplopers

Stater voorspelt: “Aantal transacties neemt af, markt voor oversluitingen droogt op”

De inflatie stijgt, de huizenmarkt zit op slot en de markt voor oversluitingen staat op het punt om op te drogen. Het aantal transacties zal afnemen. Dat stelt Mario Menheere, sinds februari 2021 Managing Director Nederland bij hypotheekdienstverlener Stater.

Niet verlagen van de LTV? Kabinet toont ballen
Column

Niet verlagen van de LTV? Kabinet toont ballen

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat: een minister voor Wonen & Ruimtelijke ordening! Veel mensen hebben daarvoor gepleit en de geluiden zijn door politiek Nederland gehoord. 

Acceptatieproces: soepeler, sneller én leuker

Acceptatieproces: soepeler, sneller én leuker

Hoe versoepel je een acceptatieproces en maak je werk nog leuker? Onno Schram is ooit begonnen als muziekjournalist, maar stort zich nu als ketenmanager bij MUNT Hypotheken op onder andere dit vraagstuk. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.