“Bij Hypotheek Visie hanteren we de Brabantse openheid”

28 september 2016 Leestijd ± 3minuten
“Bij Hypotheek Visie hanteren we de Brabantse openheid”

Hypotheek Visie bestaat al 25 jaar, maar zo’n dertien jaar geleden kwamen franchisegever Hypotheek Visie Centrale (vertegenwoordigd door Willem Steenbeek) en franchisenemer Paul van der Linden (Hypotheek Visie Uden/Arnhem) met elkaar in contact. Wat is het geheim van hun langdurige samenwerking?

Willem Steenbeek over Paul van der Linden

Kun je wat vertellen over het concept Hypotheek Visie?
“De kracht van Hypotheek Visie is dat je als franchisegever en -nemer veel samenwerkt, ook als het gaat over omgang met de klant. Daarbij zien wij de hypotheekmarkt ook als een ‘b2b2c-markt’. De klant wordt bij ons echt behandeld als een consument. Hoe gaan we het meest effectief met hem om? Daar denken we gezamenlijk over na, dat wordt centraal ingericht en meegenomen bij trainingen, en Paul voert dat op lokaal niveau door in Uden en Arnhem. Dat maakt ons ambachtelijk én efficiënt tegelijk.”

Ambachtelijk? Leg eens uit?
“Ambachtelijk in die zin dat we staan voor een persoonlijk breed advies, gebaseerd op het netto besteedbaar inkomen van de consument – en niet alleen een berekening. Het is altijd maatwerk, waarbij de klant centraal staat.”

Wat versta jij onder een goede samenwerking?
“Naast het voordeel voor de klant moeten wij allebei ook zakelijk een voordeel hebben. Zo werken we intern met een stimulansmodel, waarbij de franchisenemers individueel profiteren als ze een extra bijdrage leveren aan de groei van de organisatie. Dit is wel gerelateerd aan de kwaliteit van het advies aan de klant. We bekijken per kwartaal of het brede advies dat wij de klant presenteren in lijn is met de vooraf bepaalde werkwijze. Daaruit trekken we weer lering en waar nodig spreken we de adviseur aan, maar veranderen we ook inhoud en processen.”

Hypotheek Visie Centrale zit in Brabant, De vestigingen van Paul ook wel in het oosten van het land; hoe houden jullie contact?
“Dat hebben we frequent. Via mail en telefoon natuurlijk, maar ook via landelijke en regionale bijeenkomsten of centrale trainingen en e-learning. Daarbij behouden we de Brabantse openheid: iedereen bij de centrale kent de franchisenemers bij naam, en die mogen altijd onaangekondigd binnenkomen. En vice versa. En dat werkt heel prettig.”

Paul van der Linden over Willem Steenbeek

Wat is de kracht van jullie samenwerking?
“Doordat Hypotheek Visie Centrale een voor ons ondersteunende rol heeft en zich bezighoudt met bijvoorbeeld automatisering of administratieve zaken, kunnen wij ons echt richten op het klantadvies.”

Jullie zijn nu bezig met het aanscherpen van online advies. Vertel!
“Klopt. Daar kun je als financieel adviseur eigenlijk niet omheen anno 2016.
Natuurlijk past deze vorm van advies niet bij elke klant, maar we willen het in elk geval aanbieden. Via de centrale organisatie wordt dit al een poosje uitgetest. Zelf vind ik het wel een groot voordeel als een klant bijvoorbeeld wat verder weg woont; dan kun je toch nog wat zaken met een enigszins persoonlijke benadering toelichten als dat nodig is.”

Hoe ver zijn jullie al?
“Eind dit jaar, begin 2017 willen we vanuit de vestigingen live. Dat zal wel even wennen worden, maar hoe fijn is het voor bijvoorbeeld een klant die tussen onze twee vestigingen in woont, dat hij een uur na het eten nog geholpen kan worden?”

Hoe zie je de toekomstige samenwerking met Hypotheek Visie Centrale?
“Tot nu toe verloopt alles soepel. Inmiddels zit ik ruim dertien jaar bij de club, met veel plezier. Ik mag zeggen wat ik denk en dat vind ik heel fijn. En dat goede gevoel is blijkbaar wederzijds. We hebben onlangs het franchisecontract weer verlengd.”

Wil je zelf nog iets kwijt?
“Eigenlijk wel. Ik wil MUNT nog even bedanken voor de snelle afhandeling toen een andere aanbieder een van onze klanten last minute liet vallen door een eigen administratieve fout. MUNT en Stater schoven toen alles aan de kant om ons te helpen. Het resultaat? Binnen 23 uur lag de hypotheek bij de notaris.”


Lees ook
Financieel advies voor ouders die hun kind eindelijk het huis uit willen hebben
Opinie

Financieel advies voor ouders die hun kind eindelijk het huis uit willen hebben

Een kind dat maar niet op zichzelf gaat wonen is voor veel ouders een heikele kwestie. Enerzijds is het een compliment, aangezien zoon- of dochterlief toch graag thuis blijft plakken. Anderzijds beperkt het de vrijheid van de ouders, die na al die jaren zorgen voor de kinderen de handen ook eens vrij willen hebben. Welk financieel advies kan de thuiswoner overhalen om verder te kijken dan het ouderlijk huis? Financieel expert Ramón Wernsen legt enkele mogelijkheden voor.

Bart de Nie, SEH: “Hypotheekadviseur gaat juist meer toegevoegde waarde bieden”
Opinie

Bart de Nie, SEH: “Hypotheekadviseur gaat juist meer toegevoegde waarde bieden”

Spraken we twee weken geleden met Evert Creemers van NVHP, deze keer is het de beurt aan Bart de Nie, directeur van Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH). In zijn ogen is het keurmerk ‘Erkend Financieel Adviseur’ een uitstekende manier om de adviseur up-to-date te houden en vormt het een welkome aanvulling op de wettelijke diploma’s. Ten aanzien van execution only is hij heel stellig: ”Mijn verwachting is dat de hypotheekadviseur juist méér toegevoegde waarde gaat bieden binnen het hele aanvraagproces.”

Evert Creemers, NVHP: “Kennis- en ervaringstoets voor online afsluiten hypotheek een farce”
Opinie

Evert Creemers, NVHP: “Kennis- en ervaringstoets voor online afsluiten hypotheek een farce”

Wie als hypotheekadviseur de titel Erkend Hypothecair Planner (EHP) draagt, zit in de ‘Champions League’ van de hypotheekmarkt. Dat vindt Evert Creemers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Erkend Hypothecair Planners (NVHP), de vereniging die dit keurmerk met bovenwettelijke status beheert. Hij ziet de toegenomen zelfstandigheid van de huizenkoper, maar vindt een check door een EHP onmisbaar: “De vragenlijst die je als consument moet beantwoorden om zelf je hypotheek online af te sluiten is een farce.”

"De term 'tussenpersoon' is sterk verouderd"

"De term 'tussenpersoon' is sterk verouderd"

Ze kenden elkaar al jaren. Niet gek dus dat Frans Walet opnieuw naar adviseur Anne van der Hoeven (De Hypotheker in Naarden) stapte toen hij en zijn partner op zoek waren naar een nieuwe hypotheek. Verloopt de samenwerking ook deze keer op rolletjes?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.