Bij deze adviseur kun je altijd aanwaaien

05 november 2019 Leestijd ± 3minuten 458 views
Bij deze adviseur kun je altijd aanwaaien

Dé adviseur van de maand november is Nico de Graaf van de Hypotheekshop Bussum. Dit kantoor staat bewust midden in een woonwijk en de hele buurt komt aanwaaien voor financieel advies.

Tags

"Adviseur van de maand, dus een prijs voor het werk dat ik doe? Mooi hoor, maar het voelt dus niet echt als werk hé? Eigenlijk gaat dat ‘adviesknopje’ nooit uit,” vertelt De Graaf die duidelijk veel lol heeft in zijn werk.

Sinds ‘99 bijna geen avond thuis

Op zijn eenentwintigste begon De Graaf als hypotheekadviseur. “En sindsdien ben ik bijna geen avond meer thuis geweest. Mensen vinden afspraken tijdens kantooruren toch wat lastiger, dus dan maar ‘s avonds, geen probleem.”

De Graaf ziet dat veel van de adviesgesprekken die hij voert een soort openbaring zijn voor mensen. Ze krijgen dan écht inzicht in de opties die ze financieel hebben. “Als mensen het op een verjaardagsfeestje hebben over de hypotheek, krijgen ze altijd wel een stuk of wat goedbedoelde adviezen van vrienden en familie. Niks mis mee natuurlijk, maar in het adviesgesprek duiken we in de persoonlijke financiële situatie van mensen. Daaruit blijkt dan wat er daadwerkelijk mogelijk is. Dit geeft mensen vaak ruimte om hun eigen visie te bepalen - en om uiteindelijk te doen wat het beste bij hen past.”

Veel taboes zijn al doorbroken

Het kantoor van De Graaf staat op zo’n 40 meter van zijn eigen huis. Dat betekent dat veel van zijn buren klant bij hem zijn. “Dat is geen enkel probleem. Je ziet dat veel taboes al zijn doorbroken. Mensen vinden het niet meer erg om over geld en hun financiën te praten. Als je maar oprechte interesse toont en mensen verder helpt.”

Volgens De Graaf is de open setting van zijn kantoor ook de kracht. “Mensen lopen makkelijk even binnen als ze een vraag hebben. Over de hypotheek, of hoe het zit met de belasting, het maakt niet uit. Dit is een hele handige manier om op de hoogte te blijven van de situatie van je klant, zonder dat je daar echt moeite voor hoeft te doen.” Wat de meest gestelde vraag is? “Haha, tsja, altijd en overal vragen mensen me ‘en, wat doet de rente vandaag?’ Dat blijft mensen toch bezighouden. Prima, ik zit nooit verlegen om een onderwerp om over te praten op een feestje.”

Hypotheekcafé?

“Het werk bevalt na twintig jaar nog steeds erg goed, ik denk niet dat ik zo snel iets ga veranderen.” Het enige wat De Graaf nog overweegt is een uitbreiding van zijn kantoor met een extra adviseur. “Maar we moeten niet te groot worden, ik wil me niet alleen met managementtaken bezig houden en gewoon m’n advieswerk blijven doen.”

Voor de toekomst droomt De Graaf soms van een eigen restaurant. “Met iets van dertig zitplaatsen. Een plek waar mensen lekker kunnen genieten van de goede dingen in het leven en een goed gesprek. Toch ook weer een beetje hetzelfde als wat ik nu doe: mensen helpen en ze een goed gevoel geven.” De Graaf denkt nog even na. “Of ik combineer mijn huidige kantoor ooit met lekker eten en drinken, en dan noem ik dat het Hypotheekcafé.”


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

52 stemmen (gemiddeld 3,0 van 5).

Anderen bekeken ook

Dit is het kantoor dat de klant eens goed door elkaar schudt

19 juni 2019 De onconventionele aanpak van hypotheekadviseur Pieter Bolle leidt tot tevreden ...

Gerny Ligtenbarg: ‘Een adviseur zond ons roze zonnebrillen'

24 december 2019 Gerny Ligtenbarg, manager hypotheken bij DAK Intermediairscollectief, blikt terug op ...

Ssst, deze adviseur is even aan het luisteren

18 december 2019 De adviseur van de maand december heeft het druk, maar ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.