“Best bijzonder dat beheer nu af en toe via Facebook gaat”

Vragen aan adviseur Danny Seegers
07 september 2021 Leestijd ± 3minuten
“Best bijzonder dat beheer nu af en toe via Facebook gaat”

Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna de adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Roger Mordang, eigenaar van Roger Mordang advies (Zuid-Limburg), stelt de volgende vraag aan vakgenoot en provinciegenoot Danny Seegers die zetelt in Maastricht:

Jij staat er helemaal alleen voor. Hoe zorg jij dat je alsnog jouw zorgplicht goed kan uitdragen?

“Het is een illusie dat je als adviseur dagelijks bezig kan blijven voor alle klanten en dat je alles continu in de gaten kan houden. Je moet er bewust mee omgaan, er structureel tijd aan besteden en dat wil er simpelweg nog wel eens bij inschieten. Stiekem zit het gewoon in ons bloed om hypotheken afsluiten een stuk leuker te vinden.”

Maar het moet wel toch?

“Ik probeer mijn zorgplicht uiteraard zo goed mogelijk uit te voeren en het is ook niet zo dat ik het stom vind. Het is namelijk ook heel dankbaar en leuk om je klanten regelmatig te spreken en hen te vragen naar hoe het met ze gaat.”

Hoe hou je het allemaal bij?

“Voor mezelf bouw ik met software bepaalde triggers in zodat ik niets vergeet. Ik vind het verstandig om na één maand, een jaar en daarna om de drie jaar sowieso weer contact te hebben met mensen die ik eerder heb geholpen. Ik kan iedereen aanraden om dit soort alarmbelletjes voor zichzelf in te bouwen. Op die manier hou je die zorgplicht ook behapbaar. Eén van mijn voormalige managers zei ooit: Danny, je moet niet harder werken, maar slimmer werken.”

Zie je op die manier bepaalde life-events niet over het hoofd?

“Dat is inderdaad lastiger om altijd in de smiezen te blijven houden. Bijzonder is wel dat ik met veel van de mensen die ik help ook een vriendschappelijke band opbouw. Hopelijk voelen mensen zich zo thuis dat zij zich melden als er zich een urgente situatie voordoet. Dat probeer ik gedaan te krijgen door ze regelmatig te informeren via nieuwsbrieven en mailings met enquêtes. Ik pols daarin ook of er iets is veranderd in hun persoonlijke situatie. Met veel mensen ben ik zelfs vrienden op Facebook. Je krijgt daardoor ook nog wel eens wat mee.”

Zoals?

“Ik kwam er laatst via Facebook achter dat er twee mensen uit mijn portefeuille opeens kinderen kregen. Doordat ik het stel via Facebook feliciteerde, zijn we vervolgens weer verder aan de praat geraakt en zijn er ook weer wat financiële veranderingen doorgevoerd. Best bijzonder dat dit nu via social media gaat.”

Waarom kies je er eigenlijk voor om het in je eentje te doen? 

“Ik heb geen personeel omdat ik niet met mensen kan omgaan.”

Oei, lijkt me toch wel een eigenschap die nodig is om welbeslagen ten ijs te komen als adviseur. Niet?

“Ik bedoel ook meer dat ik het lastig vind om als manager mensen aan te sturen. Ik wil niet hele tijd controleren en opvoeden. Zelf heb ik dat lange tijd gedaan maar ik was er niet goed in en ik vond het niet leuk. Ik kreeg oprecht buikpijn van beoordelingsgesprekken en vergaderingen om het vergaderen. Bij klanten krijg ik juist een tegenovergesteld gevoel. Ik vind het dan heel mooi om ze wijs te maken in onze wereld en vooral om samen hun woondromen uit te laten komen. Dat is het leukste van mijn werk.”

Wat wil jij weten en van wie? 

“Ik heb wel een vraag voor Frank Roggen. Hij is adviseur in Eindhoven. Frank, hoe zie jij de woningmarkt voor starters ontwikkelen tussen nu en drie jaar? En welke initiatieven vanuit geldverstrekkers en overheid zouden aan die toekomst een positieve bijdrage leveren?”


Lees ook
Webinar: Is oversluiten het nieuwe verhuizen?

Webinar: Is oversluiten het nieuwe verhuizen?

De vraag naar oversluiten blijft ook dit jaar groeien. 1 op de 4 hypotheken wordt op dit moment afgesloten door oversluiters. Weet u hoe u uw oversluitende klanten het beste kunt bijstaan? Woon het interactieve webinar 'Is oversluiten het nieuwe verhuizen?' bij en blijft volledig op de hoogte. 

Is het een drukke zomer voor de adviseurs geweest?
Vraag het Chris

Is het een drukke zomer voor de adviseurs geweest?

 De HDN-cijfers laten al enige tijd een dalende trend zien. Heeft dat in de maanden juli en augustus geleid tot een flinke zomerdip bij de hypotheekadviseurs, of was er toch sprake van drukte? We vragen het Chris Oosterling, senior relatiemanager bij MUNT Hypotheken.

“Soms moet je verder kijken dan je neus lang is”
Dat ene advies

“Soms moet je verder kijken dan je neus lang is”

In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Vandaag vertelt Apeldoorner Jochem Hasperhoven over dat ene advies…

"Het is de dood of de gladiolen"
De Kettingvraag

"Het is de dood of de gladiolen"

Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna deze adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Ninoy Gorissen weet dat vakgenoot Roger Mordang, eigenaar van Roger Mordang advies (Zuid-Limburg), druk bezig is met het uitbreiden van z’n dienstverlening. Ninoy vraagt daarom aan Roger: 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.