“Alles wat geen advies is, is ballast” (Christian Dijkhof) [deel 2]

08 augustus 2016 Leestijd ± 2minuten 167 views
“Alles wat geen advies is, is ballast” (Christian Dijkhof) [deel 2]

Workaholic of op zoek naar balans? Online of face-to-face zakendoen? In de rubriek Dilemma is kiezen verplicht. In deze editie Christian Dijkhof, voorzitter van de Organisatie voor Financiële Dienstverleners (OvFD). De brancheorganisatie voor de onafhankelijke hypotheekadviseurs, hypotheekketens en serviceproviders vertegenwoordigt meer dan vijftig procent van de intermediaire hypotheekmarkt. “Je moet tegengas durven geven; daarvoor heeft de klant je ook nodig.” Vandaag deel twee van het interview.

Deel een van dit interview vind je hier.

De hypotheeksector: innovatief of conservatief?

“Uitermate conservatief. Helaas. We doen vreselijk ons best vooruit te schieten, maar het valt niet mee. Dat komt door de regelgeving; alles is heel erg afgekaderd. En innovatie is het gemakkelijkste in omgevingen waar geen kaders zijn. En als er een branche is met veel kaders, dan is het de onze wel. Dat maakt het niet gemakkelijk grote stappen te zetten.”

Pensioengeld in hypotheken: is het wel even genoeg zo of kan het nog meer?

“Voor mij is het nooit genoeg. Voor consumenten is het ook niet zo heel belangrijk waar het geld vandaan komt. Heel belangrijk is wel dat patronen van tientallen jaren zijn doorbroken en wat mij betreft kan er niet genoeg concurrentie zijn. Dat is beter voor de markt en voor iedereen die daarin werkzaam is, maar met name voor de consumenten.

Online of face-to-face zakendoen?

“Ik ben nog heel erg van het face-to-face zakendoen, maar ik heb helemaal niks tegen online. Ik snap heel goed dat we in onze branche steeds meer online advies geven. Mensen willen dat nu eenmaal. Het is ook helemaal niet zo’n strikte scheiding. Webcamadvies bijvoorbeeld, is dat nu online of face-to-face? En ook chatten is al persoonlijk contact. Ik ga gewoon uit van de klantbehoefte.”

Blijven banken belangrijk in hypotheekland of hebben zij hun beste tijd gehad?
“Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik kan wel vaststellen dat het speelveld is veranderd. Vorig jaar hebben wij een historische wijziging meegemaakt en nu vindt funding plaats op een andere manier. Zoals MUNT Hypotheken dit doet, is een transparante manier van funding. Zij hebben ook niet de eisen en overhead die een bank wel heeft. Banken gaan dat nooit meer rechttrekken. Die waren in mijn optiek overheersend en bepalend, maar die dominantie is doorbroken. En dat is fantastisch voor de consument.”

Deel een van dit interview vind je hier.


Geschreven door

Redactie
Redactie

Vond u het artikel interessant?

Bedankt voor uw stem!

52 stemmen (gemiddeld 3,8 van 5).

Anderen bekeken ook

“Alles wat geen advies is, is ballast” (Christian Dijkhof) [deel 1]

04 augustus 2016 Workaholic of op zoek naar balans? Online of face-to-face zakendoen? ...

Overleven in een online wereld [3]

24 juni 2016 Nieuwe spelers die alles online aanbieden, klanten die steeds meer ...

Laten we nou gewoon ons gezond verstand gebruiken

06 november 2019 Ellen Hensbergen praat u in deze column weer helemaal bij ...

‘Studieschuld verzwijgen’ in drie stappen

01 augustus 2019 Het is een feit dat de studieschuld soms verzwegen wordt ...

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.