Afscheidsinterview Ellen Hensbergen: “Het belang van de klant moet onbetwist op de eerste plaats staan”

28 juni 2023 Leestijd ± 3minuten
Afscheidsinterview Ellen Hensbergen: “Het belang van de klant moet onbetwist op de eerste plaats staan”

Ellen Hensbergen zwaaide vorige maand af, na vijf jaar aan het roer te hebben gestaan van MUNT Hypotheken. In die tijd is het aantal hypotheken dat MUNT verstrekte meer dan verdubbeld - zo werd vorig jaar de 100.000ste hypotheek verstrekt. “We zijn hard gegroeid, daar ben ik trots op”, stelt Hensbergen.

Toen Hensbergen bij MUNT begon, had ze dertig collega’s. “Dat is in vijf jaar tijd verdubbeld, net als het aantal verstrekte hypotheken en het aantal investeerders. Dat is best een prestatie.” Hoewel de Haagse geldverstrekker geen start-up meer was toen ze aantrad als directeur, is het juist de start-upcultuur die werken bij MUNT voor Hensbergen zo aantrekkelijk maakte. “We veranderden de markt - spannend, uitdagend en een tikje brutaal.”

Waar ben je het meest trots op?

“Het belang van de klant moet onbetwist op de eerste plaats staan. Bij MUNT zijn er drie verschillende klanten: de consument, de adviseur en de investeerders. Alle drie zijn even belangrijk voor ons. De investeerders willen een eerlijk rendement, de klant een goed product en de adviseur een helder proces. Daar staat MUNT sinds de start voor. Door het persoonlijk, simpel en vooral leuk te maken om met ons te werken, hebben we er ook in de afgelopen jaren voor kunnen zorgen dat al onze klanten weten dat zij onze focus zijn.”

Was het hard werken?

“Zeker in het begin maakte ik zestig uur per week. Maar het is net als bij kinderen: je krijgt er ongelooflijk veel energie voor terug.”

Wat zal je bijblijven van vijf jaar MUNT?

“Je spendeert vaak meer tijd met je collega’s dan met je familie. Daarom vind ik het ontzettend belangrijk dat je goed met elkaar overweg kunt. Hoe gezellig het was, en hoe veel lol je kan hebben met z’n allen - daar zal ik aan blijven denken. Bij MUNT is altijd ruimte om iets ludieks te doen. Bijvoorbeeld de adviseurskalender. Dat begon met een grapje, maar werd een serieus project waarbij we adviseurs letterlijk in de schijnwerpers zetten en tegelijkertijd geld inzamelden voor het goede doel.”

In je tijd bij MUNT kwamen er ook verschillende crises op je pad. Corona, overstromingen in Limburg en een extreme stijging van de hypotheekrente, bijvoorbeeld. Was dat moeilijk? 

“De afgelopen vijf jaar waren een achtbaan, maar het toont aan wat voor soort bedrijf MUNT is. We hadden geen idee wat ons te wachten stond toen de Coronacrisis uitbrak, maar binnen drie dagen konden hypotheekklanten bij ons melden als ze verwachtten dat ze mogelijk de hypotheek niet konden betalen. Dan kregen ze uitstel van betaling voor drie maanden. Klanten vonden het heel fijn dat we direct klaar stonden voor ze. 

Dat zagen we ook bij de overstromingen in Limburg: binnen een week hebben we alle mogelijk getroffen klanten aan de lijn gehad om te vragen of we ze ergens mee konden helpen.

Maar ook wij hebben natte voeten gehaald - dat was toen de rentes opliepen en er een mega-golf van oversluiters op ons afkwam. Operationeel was dat, net als bij alle verstrekkers, een uitdaging want de rente ging soms met twintig tot dertig basispunten omhoog. We hebben met man en macht gewerkt om onze doorlooptijden zo kort mogelijk te houden, maar toen konden we niet aan onze eigen standaarden voldoen. 

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Eerst neem ik even de tijd om goed tot rust te komen. Het is goed om eens in de zoveel jaar even pauze te nemen en jezelf af te vragen wat je wil bereiken, anders dender je maar door. Ik had ooit op mijn CV staan dat hypotheken mijn hobby zijn - ik ben echt dol op dit vak dus de kans is groot dat ik in deze wereld actief blijf. Maar er blijkt ook een leven buiten de hypotheeksector te zijn, dus wie weet!”


Lees ook
Hoe (a)sociaal is de Nederlandse huizenmarkt eigenlijk?
Column

Hoe (a)sociaal is de Nederlandse huizenmarkt eigenlijk?

Wat sociaal is, is een hele moeilijke vraag. Het meest sociale is als iedereen een mooie betaalbare woning heeft op de plek waar hij of zij dat begeert. Helaas is dit niet mogelijk in een dichtbevolkt land als Nederland, dat constant te maken heeft met een tekort aan woningen.

Advies door AI: “Het leest nog als een horoscoop”

Advies door AI: “Het leest nog als een horoscoop”

Met de komst van artificial intelligence (AI) rijst de vraag wat deze nieuwe tools kunnen toevoegen aan hypotheekadvies. Wordt het intermediair vervangen, ondersteund of is AI nog niet zover? Vooralsnog is het laatste van kracht, vindt hypotheekadviseur Klaas Ozinga. Toch biedt de kunstmatige intelligentie perspectief, zo vindt ook de AFM.

Regels bij renteverlenging kunnen anders
Onafhankelijk Advies: een eerlijk gesprek

Regels bij renteverlenging kunnen anders

Blijft een hypotheekklant na afloop van de rentevastperiode bij zijn of haar bestaande geldverstrekker, dan hoeft deze alleen te 'tekenen bij het kruisje', stelt Menno Luiten. Maar wie overstapt naar een andere aanbieder, moet documenten aanleveren en kosten maken.

De Jonge wil extra woningen voor senioren: “Fantastische ontwikkeling”

De Jonge wil extra woningen voor senioren: “Fantastische ontwikkeling”

Elke week blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector. Deze week spreken we Arco Kleimeer van GeldXpert over het bouwen van extra woningen voor senioren, rentekorting voor slechte labels en de komst van AI.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.