Adviseur moet klant die pensioen in zicht heeft tijdig seintje geven

19 november 2018 Leestijd ± 3minuten
Adviseur moet klant die pensioen in zicht heeft tijdig seintje geven

De mogelijkheid om te toetsen op werkelijke lasten geeft senioren meer ruimte om hun hypotheek te verlengen of over te sluiten. Toch zullen er ook huizenbezitters zijn die ook met de nieuwe regels in de problemen komen omdat ze weinig pensioeninkomen hebben. Een oplossing is om al vóór het moment dat het pensioen mee gaat wegen bij een toetsing actie te nemen.

Daarbij is een taak weggelegd voor de adviseur, vindt Erkend Hypothecair Planner Jacques A. de Bot van 55+ Hypotheek Planners. Hij pleit ervoor dat hypotheekadviseurs cliënten waarvoor ze ooit de hypotheek hebben afgesloten tijdig een seintje geven dat ze naar hun hypotheek moeten kijken voor het pensioeninkomen gaat meespelen.

 

Wat is het goede moment om klanten te benaderen?

“Ruim een jaar van tevoren. Dan is er nog alle tijd om rustig met de client te overleggen. Volgend jaar is de AOW-leeftijd 66 jaar en vier maanden. Je weet dus dat mensen die rond de 56 zijn zijn binnenkort volledig rekening moeten houden met het pensioeninkomen. Het is de taak van de adviseur om niet te wachten tot mensen binnen de tienjaarstermijn vallen. De nazorg houdt niet op bij het sluiten van de hypotheek.”

 

Nemen te weinig adviseurs de nazorg serieus?

“Ik heb het grijze vermoeden dat het percentage Nederlanders dat na het afsluiten van zijn hypotheek nooit meer contact heeft met de adviseur groot is. Ik denk dat meer dan 70 procent realistisch is. Kijk ook naar de problematiek met overlijdensrisicoverzekeringen. Daaruit blijkt duidelijk dat er heel veel adviseurs zijn die geen nazorg verrichten. Ze denken mogelijk ‘de klant piept wel een keer’, maar zo mag het niet werken.”

 

Weten adviseurs het niet of willen ze het niet?

“Het is niet altijd onwil. De Nederlandse Vereniging voor Hypothecair Planners heeft 1.450 leden en die worden er regelmatig op geattendeerd dat ze moeten letten op de nazorg, maar bij Adfiz zie ik het nooit in een nieuwsbrief. Het is ook een kwestie van organisatie en hoe het crm-systeem is ingericht. De Nationale Hypotheek Bank kost een paar centen maar geeft ook tijdig een signaal. De beste optie is dat je jaarlijks een onderhoudsgesprek hebt met de cliënt, dan weet je ook alles. Er zijn overigens ook collega’s die proberen hier een abonnement voor af te sluiten, zichzelf zo te verplichten nazorg te doen en wat extra inkomsten te krijgen. Dat is in de praktijk nog niet echt een groot succes.”

 

Hoort de nazorg er niet gewoon bij?

“Inderdaad. Als ik het opwerp bij niet-NVHP leden dan krijg ik als antwoord waarom het niet gebeurt vaak te horen dat er geen tijd voor is. Het komt wel een keer. Maar wanneer dan en hoeveel tijd kost het eigenlijk om even contact op te nemen? Dat kan in een kwartier of half uur. Onze cliënten willen graag het gevoel krijgen dat er nog steeds warm contact is en niet alleen maar een koud, zakelijk contact.”


Lees ook
Envelopje met cash

Envelopje met cash

Deze week was ik op een bijeenkomst bij De Nederlandse Bank (DNB). Het onderwerp: woningtaxaties. Op dit gebied is iets wonderlijks aan de hand.

Ongeoorloofde verhuur kan tot een boel narigheid leiden
Opinie

Ongeoorloofde verhuur kan tot een boel narigheid leiden

De extreem lage rente maakt onroerend goed interessant als belegging. Verhuur van een woning waarvoor een hypotheek voor eigen bewoning is verstrekt is echter verboden en kan woningeigenaren een heleboel narigheid opleveren.

"Geen reden voor paniek aflossingsvrij"
Opinie

"Geen reden voor paniek aflossingsvrij"

Een deel van de huizenbezitters (16 procent) met een aflossingsvrije hypotheek zou in de problemen komen aan het eind van de looptijd. Ikbenfrits.nl kwam tot dit percentage op basis van een eigen analyse en zou graag zien dat hypotheekverstrekkers meer duidelijkheid geven hoe ze hiermee omgaan. Maar volgens de Consumentenbond hebben ze al veel duidelijkheid geboden. Hun conclusie: er is geen reden voor paniek.

'Adviseurs kunnen meer doen om consument te helpen met risico-opslagen'
Opinie

'Adviseurs kunnen meer doen om consument te helpen met risico-opslagen'

Door het (verplicht) aflossen daalt de verhouding tussen woningwaarde en hypotheekschuld. Dit betekent dat risico-opslagen op zeker moment kunnen vervallen. Veel huiseigenaren weten dit alleen niet, waardoor ze soms jaren onnodig extra rente betalen. De Consumentenbond en de VEH willen dat dit verandert en hebben hun pijlen gericht op de hypotheekaanbieders, maar ze zien ook een rol voor de hypotheekadviseur.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.