Advies door AI: “Het leest nog als een horoscoop”

27 juni 2023 Leestijd ± 3minuten
Advies door AI: “Het leest nog als een horoscoop”

Met de komst van artificial intelligence (AI) rijst de vraag wat deze nieuwe tools kunnen toevoegen aan hypotheekadvies. Wordt het intermediair vervangen, ondersteund of is AI nog niet zover? Vooralsnog is het laatste van kracht, vindt hypotheekadviseur Klaas Ozinga. Toch biedt de kunstmatige intelligentie perspectief, zo vindt ook de AFM.

“Ik heb er wel al mee geoefend”, begint Ozinga te vertellen als we hem vragen wat hij vindt van de ontwikkelingen rondom AI. “Althans, ik heb geprobeerd ChatGPT wat vragen te stellen. De informatie die ik krijg, is feitelijk juist, maar het is geen concreet antwoord. Het is heel globaal en heel algemeen.”

“Als starter kan je best vragen: kan je me uitleggen hoe een annuïteitenhypotheek werkt? Maar de vraag stellen: wat kan ik het beste doen in mijn situatie? Dat is nog te lastig voor een robot. Je moet heel precieze vragen stellen, wil je ook echt een goed antwoord krijgen. Een open vraag werkt niet”, aldus Ozinga. 

Menselijke taken op den duur uitgevoerd door AI?

Wat AI concreet gaat veranderen ligt aan de snelheid van ontwikkelingen, stelt de AFM in een reactie. “Verdere automatisering en AI bieden kansen voor de hypotheeksector om kredietbeoordeling en advies nader te personaliseren, verder uit te diepen en daarmee de kwaliteit te verhogen. Ook kan het betekenen dat sommige werkzaamheden die nu uitgevoerd worden door mensen, op den duur worden uitgevoerd door IT-applicaties of AI.”

Bescherming van de klant borgen

Voor persoonlijk advies zul je AI ook al je (financiële) gegevens moeten toevertrouwen. Moeten we opletten met wat we delen met deze tools? Ozinga: “Je kan je afvragen bij wie al die informatie uiteindelijk terechtkomt. Wij moeten ons als adviseurs houden aan allerlei regels van de autoriteit persoonsgegevens. Maar wie controleert straks deze tools? En wie wordt erop aangesproken als het fout gaat?”
De AFM erkent de risico’s van AI. “De technologische ontwikkelingen in de hele financiële sector betekenen dat ook het toezicht zich moet doorontwikkelen. Om zo de bescherming van de klant ook in de toekomst te borgen. Het doel blijft dat klanten verantwoorde en passende producten krijgen en dat bij de dienstverlening het klantbelang voorop blijft staan.”

AI kan (nog) geen maatwerk leveren

Het blijft dus koffiedik kijken, maar dat er kansen én bedreigingen zijn, lijkt breed gedragen gedachtegoed. Ozinga is niet bang voor de ontwikkelingen. Sterker nog, hij omarmt het graag. “Al lees ik het advies van AI vooralsnog als een horoscoop. Het antwoord is te standaard en op vrijwel iedereen van toepassing, als een samenvatting van de gemiddelde vraag voor ieder type consument. En wij zijn er juist om maatwerk te leveren. Voor een uniek persoon op dit moment.”

En hoe beoordeelt AI zichzelf? We stellen ChatGPT de vraag: kan ik voor hypotheekadvies bij jou terecht of kan ik beter naar een adviseur? De conclusie is geruststellend voor het intermediair: hoewel ik je kan voorzien van basisinformatie over hypotheken, is het raadzaam om voor gedegen advies contact op te nemen met een professionele hypotheekadviseur.


Lees ook
Hoe (a)sociaal is de Nederlandse huizenmarkt eigenlijk?
Column

Hoe (a)sociaal is de Nederlandse huizenmarkt eigenlijk?

Wat sociaal is, is een hele moeilijke vraag. Het meest sociale is als iedereen een mooie betaalbare woning heeft op de plek waar hij of zij dat begeert. Helaas is dit niet mogelijk in een dichtbevolkt land als Nederland, dat constant te maken heeft met een tekort aan woningen.

Afscheidsinterview Ellen Hensbergen: “Het belang van de klant moet onbetwist op de eerste plaats staan”

Afscheidsinterview Ellen Hensbergen: “Het belang van de klant moet onbetwist op de eerste plaats staan”

Ellen Hensbergen zwaaide vorige maand af, na vijf jaar aan het roer te hebben gestaan van MUNT Hypotheken. In die tijd is het aantal hypotheken dat MUNT verstrekte meer dan verdubbeld - zo werd vorig jaar de 100.000ste hypotheek verstrekt. “We zijn hard gegroeid, daar ben ik trots op”, stelt Hensbergen.

De Jonge wil extra woningen voor senioren: “Fantastische ontwikkeling”

De Jonge wil extra woningen voor senioren: “Fantastische ontwikkeling”

Elke week blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector. Deze week spreken we Arco Kleimeer van GeldXpert over het bouwen van extra woningen voor senioren, rentekorting voor slechte labels en de komst van AI.

Regels bij renteverlenging kunnen anders
Onafhankelijk Advies: een eerlijk gesprek

Regels bij renteverlenging kunnen anders

Blijft een hypotheekklant na afloop van de rentevastperiode bij zijn of haar bestaande geldverstrekker, dan hoeft deze alleen te 'tekenen bij het kruisje', stelt Menno Luiten. Maar wie overstapt naar een andere aanbieder, moet documenten aanleveren en kosten maken.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.