Achter de schermen bij MO.servicing: Kiri Veenstra

29 oktober 2020 Leestijd ± 3minuten
Achter de schermen bij MO.servicing: Kiri Veenstra

Er zijn nogal wat bedrijven waar je mee te maken hebt als hypotheekadviseur. Maar wat gebeurt daar nou áchter de schermen? De redactie van Kop-Munt gaat op onderzoek uit.

Deze week vertelt Kiri Veenstra over haar enerverende werk bij MO.servicing. Een plek waar Kiri zich na een paar omwegen erg thuis voelt.
 

Ooit deed je de Hogere Hotelschool en nu ben je acceptant, hoe is dat zo gekomen?


“Ja, dat klinkt niet altijd logisch. Maar er is zeker een overeenkomst tussen de horeca en het werk dat ik nu doe. De mentaliteit om alles te doen voor een tevreden klant, zit er diep in. En het komt op dit soort drukke momenten ook mooi van pas dat ik vanuit de horeca al wat meer onregelmatige werktijden gewend ben.

Toen ik net was afgestudeerd kon ik aan de slag bij de RAI, in de evenementenbranche. Dat was in 2012 en daarna sloeg de crisis toe en was er te weinig werk. Toen ben ik administratief werk gaan doen, maar elke keer was dat met een tijdelijk contract. Op een gegeven moment zag ik dat de Rabobank mensen zocht met een horeca-achtergrond. Dat sloot precies aan bij mijn profiel natuurlijk. Ik ben daar begonnen als adviseur dagelijkse bankzaken en heb uiteindelijk bij verschillende werkgevers in de financiële dienstverlening al mijn papieren gehaald om hypotheekadviseur te worden.
 

Dus je kent het werk van de hypotheekadviseur maar al te goed?


Zeker! Ik heb als adviseur in opleiding genoeg meegekregen van de functie van hypotheekadviseur. Toen ik eens goed om mij heen keek besefte ik dat het werk van een hypotheekadviseur niet bij mij paste. De grote stapel adviezen die ik zou moeten schrijven, zonder al teveel contact met andere collega’s vond ik minder leuk.

Ik kon vervolgens de opleiding volgen tot acceptant bij de ING - maar qua werk liep het iets anders dan gepland. Ook hier heb ik dus weer een kleine omweg gemaakt en uiteindelijk ben ik acht maanden geleden aan de slag gegaan bij MO.servicing. Als acceptant ik heb het nu enorm naar m’n zin.

Nu heb ik wel de hele dag contact met collega’s en klanten. Ook al ben ik begonnen tijdens de lockdown en werken we vooral vanuit huis, we doen er alles aan om goed contact met elkaar te houden. Bellen, Zoomen, appen, noem het maar. Het voelt hier bijna als een soort familie.

 

Hoe ziet je werkdag er nu uit?


“Ik begin de dag met een grote cappuccino met havermelk. Ondertussen bekijk ik welke dossiers aan mij zijn toebedeeld en wanneer ik telefoondienst heb - ook zo’n 2 á 3 uur per dag. Dan ga ik dossiers draaien en ik vind dat geweldig. Die stukken bij elkaar zijn een soort puzzel, daar ben ik dol op. We hebben als acceptant één of twee geldverstrekkers waarin we zijn gespecialiseerd, maar in principe behandelen we dossiers voor alle verschillende geldverstrekkers.

Het fijne is dat ze hier in Noord-Holland lekker nuchter zijn en dat MO.servicing niet een mega groot bedrijf is. Een groot verschil met de banken waar ik hiervoor werkte. Iedereen kent elkaar en niemand heeft een dubbele agenda.
 

Vind je het contact met de hypotheekadviseurs ook nog leuk in deze drukke tijden?


“Jazeker, heel erg leuk. Sowieso vind ik het vaak hilarisch als ik weer eens een kind hoor op de achtergrond, of andere huiselijke geluiden. Gelukkig is het overal hetzelfde denk ik dan. De meeste adviseurs zijn net als ik, ze willen het allerbeste voor de klant. En als het kan een beetje snel, daar word ik heel blij van.

Al jaren wordt geroepen dat acceptanten en adviseurs misschien wel overbodig worden, maar die mening deel ik niet. Samen zorgen we dat we klanten kunnen ontzorgen door efficiënt en snel samen te werken. Dus ik denk wat we nog wel een tijdje onze diensten kunnen verlenen.

Als acceptant zijn we de brug tussen adviseur en geldverstrekker. Ik doe elke dag hard mijn best om dat een brug te laten zijn met een gouden randje.”

 


Lees ook
‘Hypotheekadviseur moet starter helpen bij het leggen van financiële puzzel’

‘Hypotheekadviseur moet starter helpen bij het leggen van financiële puzzel’

Starters moeten verplicht aflossen en hebben geen ingewikkelde spaarproducten. Op papier lijkt een startershypotheek daarom eenvoudig. Door de hoge woningprijzen moeten starters echter tot het uiterste gaan om de financiering rond te krijgen. Daardoor roepen ze meer dan andere groepen hulp in van een adviseur, ziet Paul van der Meijs, directeur van Holland Hypotheek Groep.

Vraag het aan Chris: willen mensen steeds meer zekerheid kopen?
Vraag het Chris

Vraag het aan Chris: willen mensen steeds meer zekerheid kopen?

Elke maand leggen we een prangende vraag voor aan Chris Oosterling, commercieel directeur van MUNT Hypotheken. Deze keer schijnt Chris zijn licht over de verschillende rentevast periodes. Willen mensen meer zekerheid inbouwen dan voorheen?

Achter de schermen bij VCN: Hermine Alvares

Achter de schermen bij VCN: Hermine Alvares

Er zijn nogal wat kantoren en bedrijven waar je mee te maken hebt als hypotheekadviseur. Maar wat gebeurt daar nu áchter de schermen? De Kop-Munt redactie gaat op onderzoek uit. 

Achter de schermen bij VCN: Nathalie Everstijn

Achter de schermen bij VCN: Nathalie Everstijn

Er zijn nogal wat kantoren en bedrijven waar je mee te maken hebt als hypotheekadviseur. Maar wat gebeurt daar nu áchter de schermen? De Kop-Munt redactie gaat op onderzoek uit.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.