Acceptatieproces: soepeler, sneller én leuker

Onno Schram: "Gesprekken met adviseurs en onze acceptanten zijn de belangrijkste bron van informatie"
28 februari 2022 Leestijd ± 3minuten
Acceptatieproces: soepeler, sneller én leuker

Hoe versoepel je een acceptatieproces en maak je werk nog leuker? Onno Schram is ooit begonnen als muziekjournalist, maar stort zich nu als ketenmanager bij MUNT Hypotheken op onder andere dit vraagstuk. 

Wat doet een ketenmanager? 

“Een ketenmanager is van vele markten thuis. Bij mijn werk ligt de focus voornamelijk op het proces van acceptatie. Ik probeer ervoor te zorgen dat het indienen van een hypotheekaanvraag bij MUNT Hypotheken van A tot Z zo soepel mogelijk verloopt.”

MUNT Hypotheken is geen keten, hoe kun je dan ketenmanager zijn?

“Dat klopt. Je kunt het acceptatieproces zien als een aanvraagketen. Het is aan mij die keten zo strak en soepel mogelijk te laten verlopen. Vandaar die functietitel.”

Wat is hierbij voor jou het belangrijkst?

“Plezier is voor mij de belangrijkste kernwaarde. Zowel op inhoud als op relatie. Naast hypotheken heb ik een passie voor muziek. Ik vind het zelf leuk om bijvoorbeeld in mijn mails naar onze business partners toespelingen te maken op muziek. Ik merk dat ook zij dat heel leuk vinden.”

Hoe vertaalt dit zich door naar het verbeteren van een acceptatieproces?

“Ik geloof dat als iemand plezier heeft in wat diegene doet, werk automatisch beter gaat. Via onze business partners en ook onze eigen relatiemanagers halen we informatie op uit de markt. Gesprekken met adviseurs en onze acceptanten zijn de belangrijkste bron van informatie over wat nóg beter kan. Dit contact is daarom cruciaal voor het verbeteren van het acceptatieproces. Een combinatie van werkplezier en goede communicatie is voor mij de sleutel tot succes.”

Wat vind je het leukst?

“De uitdaging van mijn werk is niet alleen het oplossen van knelpunten of problemen, maar ook het nog verder verbeteren van de al lopende processen. Goed is de vijand van beter, maar tegelijkertijd zit de kracht van een bedrijf in het constant innoveren van de producten en processen. Door vooruitstrevend te zijn maak je blijvende impact.”

Schakel je veel met het ‘veld’?

“Sparren over verbeteringen kan constructief zijn. Ik bel daarom regelmatig met onze business partners, maar ook andere geldverstrekkers om valkuilen en nieuwe ideeën te bespreken. Bellen met de concurrentie klinkt misschien gek, maar soms voel je dat je netwerk tegen dezelfde zaken aanloopt. Het is dan prettig als je samen een vuist kunt maken, of elkaar triggert om tot de oplossing van je vraagstuk te komen. Daar wordt de markt alleen maar sterker van. 

Wat is volgens jou de grootste overeenkomst tussen de muziekwereld en de hypotheekbranche? 

“Geen dag is hetzelfde. Of je nu met een nieuwe muziekrelease te maken hebt of een release in  software voor optimalisatie van ons hypotheekproces. Het is allebei spannend. Vroeger schreef ik alleen de recensie. Nu is het aan de markt om ons te beoordelen. Ik ga dan weer met de recensie aan de slag om het repertoire van MUNT nóg beter en mooier te maken.”
 


Lees ook
Deze muziekjournalist treedt alsnog in de voetsporen van zijn ‘finance familie’
Finance Families

Deze muziekjournalist treedt alsnog in de voetsporen van zijn ‘finance familie’

Onno Schram was veel meer geïnteresseerd in muziek, dan in de financiële wereld waar zijn vader en opa actief waren. Tot hem verteld werd dat ‘playtime over’ was. Zijn verhaal en dat van zijn vader Frank Schram leest u in deze aflevering van ‘Finance Families’.

Koplampen? Wegkijken!
Column

Koplampen? Wegkijken!

Van herten is het algemeen bekend. Als er in het donker een auto aan komt rijden met natuurlijk de koplampen aan, kan het voorkomen dat het hert in die koplampen blijft kijken, als verstijfd blijft staan en dan…

Adviseur in een ‘waterbed’-gebied: hier moet je op letten
Trends

Adviseur in een ‘waterbed’-gebied: hier moet je op letten

De prijzen van koopwoningen zijn begin dit jaar wederom explosief gestegen. Vandaag de dag betaal je gemiddeld ruim twintig procent meer dan een jaar geleden. Extra opvallend daarbij is de ontwikkeling buiten de Randstad, waar de prijzen het hardst stijgen. Hoe is het zogeheten waterbedeffect in de buitengebieden ontstaan? En waar moet je als adviseur op letten? We vragen het aan twee ervaringsdeskundigen.

Drukste maand ooit: “Klanten worden gek”

Drukste maand ooit: “Klanten worden gek”

Elke week blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector. Arjan Eerhart van Rabobank Leeuwarden en Ronald Haan van 'Ronald.' zien de agenda steeds voller lopen: “Iedereen heeft haast om nog te kunnen profiteren van de oude rente.” 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.