Samen de kwaliteit beïnvloeden

18 april 2024 Leestijd ± 3minuten
Daniël Nieuwenhuizen

Kwaliteit en efficiëncy, dat zijn de magische woorden bij het tot stand komen van een hypothecaire lening. Kwaliteit van het advies dat aan de klant is gegeven, kwaliteit van de hypotheekaanvraag ingediend door de adviseur en kwaliteit van de acceptant die de aanvraag beoordeelt. En natuurlijk willen we allemaal dat dit proces zo soepel en efficiënt als mogelijk verloopt. 

Hiervoor hebben alle betrokken specialisten hun eigen kennis, vaardighedenen expertise. Toch komt het helaas nog (te) vaak voor dat het proces stroef verloopt, dat er oponthoud is en er frustraties ontstaan. Misschien nog wel het ergste: als dit leeft bij de klant waarvoor iedereen zo hard aan het werk is. De reden? Het verzamelen van de juiste informatie of benodigde stukken. De klant wil het liefste dat het traject zo snel mogelijk gaat. De adviseur vindt het vervelend als er opnieuw stukken aangeleverd moeten worden omdat ze niet correct worden bevonden. Geldverstrekkers en acceptanten streven naar een zo hoog mogelijke ‘First Time Right'. Kort gezegd: een aanvraag die in één keer goed gaat, zodat de tevredenheid bij adviseurs en klanten zo hoog mogelijk is. 

Samen oplossingen omarmen 

Oplossingen om de kwaliteit te verbeteren zijn er al een hele tijd. Alleen merk ik elke keer weer dat deze nog niet marktbreed omarmd worden door alle adviseurs. Bij een recent webinar bleek dat slechts 33% van de adviseurs brondata gebruikt om klantgegevens te verzamelen. Is dit percentage zo laag omdat onbekend onbemind maakt? Of omdat het aanpassen van een werkwijze vervelend voelt of dat technologische vooruitgang niet wordt vertrouwd? Het is me nog niet helemaal duidelijk. Maar wat ik wel weet is dat er meerdere consumentendataleveranciers zijn die het mogelijk maken om op een heel gebruiksvriendelijke manier gevalideerde gegevens door de klant digitaal aan te laten leveren en rechtstreeks in het adviespakket in te schieten. Met een paar drukken op de knop deelt de klant veel van de benodigde data met de adviseur. Geen papieren werkgeversverklaringen of loonstroken opvragen bij de werkgever en inloggen op allerlei digitale omgevingen. Daar zit ook geen klant meer op te wachten. 

Voordelen voor de adviseur en acceptant 

En dan zijn er ook de voordelen voor de adviseur en de acceptant zoals de snelheid, geen gegevens meer overtypen, minder administratie en veel minder kans op fouten waardoor de kans op het in één keer goed verwerken van de aanvraag alleen maar toeneemt. De focus bij de adviseur komt volledig te liggen op het geven van goed advies en bij de acceptant op een accurate beoordeling van de aanvraag in plaats van verloren tijd en energie bij het herstellen van onjuiste losse documenten. 

De financiële dienstverlening wordt wel eens beschreven als grijs en niet vooruitstrevend. Maar als er technologische ontwikkelingen zijn die het tegendeel bewijzen, die gemak en kwaliteit voor alle betrokken partijen bevorderen, laten we die dan omarmen en het tegendeel bewijzen. 


Lees ook
Van afwijzing naar acceptatie: dat ene advies van Dennis Karté
Dat ene advies

Van afwijzing naar acceptatie: dat ene advies van Dennis Karté

Iedere adviseur kent het: een advies dat ze het meest is bijgebleven. Zelf na vele jaren en talloze klanten, blijft dat ene advies helder op het netvlies. Deze keer vertelt Dennis Karté over het meest gedenkwaardige advies dat hij ooit gaf. Hoe hij een ‘nee’ veranderde in een ‘ja’. En niet alleen voor zijn klant. 

Jennifer Op ’t Hoog (HDN): ‘Zichtbaarheid is niet ons doel, maar het is wel gaaf dat onze marktcijfers worden opgepakt’
De Koplopers

Jennifer Op ’t Hoog (HDN): ‘Zichtbaarheid is niet ons doel, maar het is wel gaaf dat onze marktcijfers worden opgepakt’

Na een lange carrière bij Achmea ging Jennifer Op ’t Hoog vorig jaar aan de slag als directeur bij Hypotheken Data Netwerk (HDN). Jennifer zet zich onder meer in voor de uitvoering van het Convenant Brondata en duurzaamheid in de keten. “Sommige adviseurs zien duurzaamheid als een ‘moetje’, opgelegd door geldverstrekkers. Maar er zijn ook adviseurs die hier super mee omgaan en het al als integraal onderdeel in het financieel adviesgesprek behandelen.” 

Waarom een notariële verzekering afsluiten een noodzaak is
Column

Waarom een notariële verzekering afsluiten een noodzaak is

Een jong stel trouwt en gaat op huwelijksreis naar de Caraïben. Geweldig luxueus resort, met een bootje naar een eiland voor de kust in het warme zonnetje. Cocktailtje erbij en een geweldig verzorgd buffet. Heerlijk. Maar dan gaat het mis. 

Afstappen van de looptijd van een hypotheek van dertig jaar? ‘Laat een starter in veertig jaar aflossen, dat houdt de lasten betaalbaar

Afstappen van de looptijd van een hypotheek van dertig jaar? ‘Laat een starter in veertig jaar aflossen, dat houdt de lasten betaalbaar

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Annelies Schoonderbeek van By Annelies over de vastgelopen huizenmarkt. Fors stijgende prijzen, veel kijkers en volop overbieden. Na enkele kwartalen matiging is de hitte op de huizenmarkt volledig terug, bleek afgelopen week officieel uit de cijfers van NVM over het eerste kwartaal van dit jaar. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.