Meer kopstukken

De stap van bankadviseur naar onafhankelijk intermediair, Dirk Kempen

29 september 2017 Leestijd ± 3 minuten 139 views

Van bankkantoor naar onafhankelijk intermediair. Veel adviseurs hebben deze overstap gemaakt. Wat zijn hun bevindingen? Wat is er veranderd in hun werk? En wat zijn de voordelen voor klanten van de keuze voor een bank of een onafhankelijk intermediair? Dirk Kempen maakte de overstap van Rabobank naar De Hypotheekshop Eindhoven.

Lees ook het verhaal van Sonja den Blanken, mede-eigenaar Hypotheek Visie, Hilversum.

Nadat Dirk Kempen twee jaar had gewerkt bij de Rabobank in Venraij als assistent-hypotheekadviseur, werd zijn tijdelijke contract vanwege reorganisaties niet verlengd. Hij kwam terecht bij de Hypotheekshop in Eindhoven, waar hij nu een jaar werkt als hypotheekadviseur. Hij heeft de overstap als heel positief ervaren. “De Rabobank is heel strikt, er is minder vrijheid, alle klanten worden getoetst aan criteria waar je geen invloed op hebt.  Bij de Hypotheekshop krijg ik alle vrijheid die ik wilde. We doen wat nodig is om de klant zo goed mogelijk te bedienen."

Geen belang bij keuze hypotheekverstrekker
Het grootste verschil tussen bankadviseur en onafhankelijk intermediair voor de klant is logisch en duidelijk: bij een onafhankelijk adviseur heeft hij de keuze uit alle hypotheekverstrekkers, bij de bank maar uit een. “Dat onafhankelijk is ook echt onafhankelijk”, vindt Dirk: “De Hypotheekshop heeft er totaal geen belang bij, bij welke bank de klant terecht komt. Het enige wat telt is het klantbelang. Het gevolg is ook dat we meer flexibiliteit kunnen bieden. Klanten die nu een koopcontract hebben, maar pas op 1 juni volgend jaar naar de notaris willen, kunnen we een langere offertegeldigheid bieden. En te zijner tijd misschien zelfs een voordeliger hypotheek regelen. We kijken altijd waar de gulden middenweg ligt tussen goede voorwaarden en lage rente.”

Een verschil is ook dat Rabobank vaste prijzen hanteert voor de dienstverlening. “Bij de Hypotheekshop kijken we hoeveel tijd we kwijt zijn aan een klant en aan de hand daarvan bepalen we de kosten. Dat is transparanter. De advieskosten bij een bank zijn in de regel wel een stuk lager, maar je krijgt er dan ook minder voor terug”, aldus Dirk. “Je hebt niet de keuze uit het complete hypotheekaanbod en de Hypotheekshop neemt meer werk uit handen: ook het contact met de taxateur en de notaris en advies over verzekeringen.”

Lagere drempel voor bank
Wel merkt Dirk dat er voor sommige klanten nog best een drempel is om naar de onafhankelijk adviseur te stappen. Banken slechten die drempel met hun lagere advieskosten en doordat de klant de bank al kent. De Rabobank was in Venraij duidelijk marktleider als het gaat om hypotheken: “de klanten kwamen er gewoon aanwaaien,” omschrijft hij de situatie. Een ander verschil is dat de hypotheekadviseur bij de Rabobank in de meeste gevallen ook de acceptant is. “Je heb als bankklant daardoor direct zekerheid over je financiering. Bij de Hypotheekshop ben ik afhankelijk van de acceptant van de hypotheekaanbieder. In doorsnee situaties kan ik de uitkomst wel raden, maar ik moet iets voorzichtiger formuleren richting de klant.”