Opinie

Cas Verhage, Nh1816: “Voor financieel adviseurs is een mooie toekomst weggelegd”

11 oktober 2017 Leestijd ± 4 minuten 161 views

Nh1816 heeft zich de laatste decennia ontwikkeld tot dé adviseursverzekeraar van Nederland. De structurele focus op financieel adviseurs waarmee een match is, particuliere schadeproducten en de Nederlandse markt werpen zijn vruchten af. Het ‘doe maar gewoon’ van een zekere concurrent brengt de verzekeraar al ruim twee eeuwen in de praktijk. Met succes tot gevolg.

Verzekeraar Nh1816 groeit ieder jaar met zo’n 10 procent. Autonoom. In 1999, toen de huidige commercieel directeur Cas Verhage aan boord kwam, groeide het bedrijf van 30 naar 33 miljoen euro omzet. Vandaag de dag groeit het bedrijf van 300 miljoen naar 330 miljoen euro. De groei komt mede door de samenwerking met kwalitatief goede financieel adviseurs, die ook particuliere schadeverzekeringen doornemen met hun hypotheekklanten. “Financieel adviseurs sturen veel aanvragen door. Voor hen is het een mogelijkheid om hun dienstverlening te verbreden”, zegt commercieel directeur Cas Verhage.

Private label
Sinds de start van het bedrijf focust Nh1816 zich op financieel adviseurs. Bovendien werkt de verzekeraar niet in volmacht, maar enkel provinciaal. “Volmacht is voor ons te duur. In de administratieve verwerking zit veel ‘waste’. We vinden het een achterhaald systeem voor particuliere schade.” Veel financieel advieskantoren maken overigens gebruik van private labeling van Nh1816. “Technisch is het dan onze polis, maar wij vinden het prima als het de naam van de adviseur draagt. Op die manier kan de adviseur ook iets bieden wat een internetpartij niet kan bieden.”

Tegelijkertijd is de verzekeraar prima ontsloten via internet. Via de app die Nh1816 heeft ontwikkeld, kunnen de klanten van adviseurs ook ’s avonds bij hun verzekeraar terecht. “Is de schade gemeld via de app? Dan zit hij direct in de financiële processen. Dat is efficiënt en wel zo handig, zowel voor de klant als de adviseur.” De ‘achterkant’ van de systemen is eenduidig en stabiel, omdat Nh1816 in twee eeuwen nog nooit een overname heeft gedaan. “En dat zijn we ook niet van plan, net zomin als we van plan zijn om ons te laten overnemen. Dat gaat gewoon niet gebeuren. We zijn op het saaie af; bij ons weet je precies wat je krijgt en wat er gaat gebeuren.”

Gezocht: adviseur die ook écht adviseert
Zo’n 600 financieel adviseurs zijn aangesloten bij de verzekeraar, zo’n tien procent van de markt. Verhage verwacht dat dit aantal nog zal groeien, maar is wel kritisch. “We willen wel groeien in aantal aangesloten adviseurs, maar alleen als we elkaar begrijpen. In gesprekken met adviseurs onderzoeken we dat. Is er een match? Dan gaan we samen verder. Maar dat is niet altijd het geval.” Verhage vindt het belangrijk dat adviseurs ook echt adviseren. Maar misschien nog belangrijker: als een financieel advieskantoor erg transactiegericht is, ontstaat er geen samenwerking. “Wij vinden het belangrijk dat een adviseur ook staat voor de nazorg, die er altijd is. Wanneer zij een klant ons telefoonnummer geven wanneer hij nog vragen heeft, past ons dat minder goed.”

“Verzekeringen zijn een low interest product. De adviseurs waarmee wij werken kennen de klant én de verzekeringsmaatschappijen. Financieel adviseurs zijn de ogen en oren van de maatschappij. Zowel voor ons als voor de klant. Het is een fantastisch model, dat werkt voor alle partijen.” Zo zijn financieel adviseurs erg blij met Nh1816, blijkt uit jaarlijks onderzoek. Maar ook de consument is volgens Verhage zeer tevreden (NPS 60). Gemiddeld staan particulieren zeven jaar in de boeken bij de ‘Noordhollandsche’, tegenover nog geen twaalf maanden bij internetverzekeraars. “Dat zegt wel iets natuurlijk. De tevredenheid van de consument stemt ons uiteraard ook weer zeer tevreden.”

Gelijke monniken, gelijke kappen
Verhage is overigens ook van mening dat in Den Haag te veel wetgeving wordt bedacht die adviseurs in de wielen rijdt. Hij maakt zich daar ook sterk voor. “Ik ben van ‘gelijke monniken, gelijke kappen’. Voor financieel adviseurs gelden soms andere regels dan voor andere aanbieders. Dat vind ik niet kloppen.” Tegelijkertijd is Verhage van mening dat adviseurs wel met de tijd mee moeten gaan. “Communicatie gaat tegenwoordig echt digitaal en niet via de postbode.” Qua online positionering helpt Nh1816 de aangesloten adviseurs ook, bijvoorbeeld met social media-trainingen.

Zitten er eigenlijk ook risico’s aan die focus op onafhankelijk adviseurs? “Niemand weet precies hoe de markt zich ontwikkelt. De Uber of Airbnb van de verzekeringsmarkt kan natuurlijk ineens opstaan. En uiteraard verandert de schademarkt – denk alleen al aan de zelfrijdende auto’s die hun intrede gaan doen. Dat kun je als risico zien, maar misschien is het wel een kans, die we kunnen pakken. Toen wij 201 jaar geleden werden opgericht bestonden alleen paard en wagen nog. We hebben al heel wat veranderingen meegemaakt en overleefd. Wij zorgen er altijd voor de we lean en mean blijven. Daardoor kunnen we eerder bewegen dan onze concullega’s wanneer we moeten reageren op de markt. Dat is sowieso een voordeel van niet te log zijn als organisatie.”

Doe maar gewoon
Nh1816 gold tot voor kort als een kleine speler. Dat is door de structurele snelle groei, waar de focus op adviseurs zeker debet aan is geweest, echter al lang niet meer het geval. En mede als gevolg van verschillende overnames (afgelopen tijd nam ASR bijvoorbeeld Generali over en NN Delta Lloyd) klimt Nh1816 op de omzetranglijst van verzekeraars. Dat betekent overigens niet dat men bij de verzekeraar uit Oudkarspel naast de schoenen gaat lopen. “We zeggen altijd: ‘doe maar gewoon’. Maar we hoeven ook niet te ontkennen dat we blijkbaar iets goed doen. De komende tien jaar verwachten we te verdubbelen. Misschien werken we dan wel met 800 of 900 adviseurs. Ik denk dat voor financieel adviseurs sowieso nog een mooie toekomst is weggelegd.”